Moje cesta z krize: Jak mi regionální PPC reklamy pomohly zdvojnásobit byznys v náboru zaměstnanců
- Jak jsem dostal náborový byznys na kolena (a co mě zachránilo)
- První pokusy s regionálními PPC reklamami
- Výsledky, které mě šokovaly (v dobrém)
- Jak jsem expandoval do Českých Budějovic (a co jsem podělal)
- Co jsem se naučil o regionálních rozdílech (a proč je to tak důležité)
- Moje reálná zkušenost se SEOconsult.cz (bez přikrášlování)
- Co mi regionální PPC kampaně konkrétně přinesly
- Co byste měli vědět, než se do toho pustíte
- Jak to celé probíhá krok za krokem
- Na závěr: Stálo to za to?
Ještě před rokem jsem seděl v malé kanceláři v centru Olomouce a vážně uvažoval, že s náborovým byznysem seknu. Po sedmi letech v oboru jsem se ocitl v nejhorší krizi své kariéry. Kandidáti neodpovídali, klienti odcházeli ke konkurenci a můj malý personální business se potápěl. Znělo to jako klasický příběh vyhoření, ale pravda byla jinde - neuměl jsem se prodat.
A pak jsem díky kamarádovi objevil Olomouc PPC reklama. Upřímně? Nevěřil jsem, že to bude fungovat. Přece jen, nábor lidí je hodně o osobních kontaktech a důvěře. Jak mi může nějaká online reklama přivést kvalitní kandidáty? Bylo to z nouze ctnost, poslední pokus před tím, než zavřu krám. A dnes? Mám dvakrát větší tým, otevřel jsem pobočku v Českých Budějovicích a měsíčně zprostředkuji práci více lidem než dřív za celý kvartál.
Jak jsem dostal náborový byznys na kolena (a co mě zachránilo)
Nikdy nezapomenu ten moment, kdy jsem po páté v řadě otevřel sešit s financemi a viděl červená čísla. Tržby za poslední čtvrtletí klesly o 45 %. Nespím, nervózně kontroluju maily, jestli někdo neodpověděl na moje zprávy. Nikdo. Ticho. Jasně, byla korona, po ní inflace, spousta firem zmrazila nábory. Ale i tak - konkurence nějak fungovala, jen já jsem se topil.
Zkoušel jsem LinkedIn kampaně, nabídky práce na všech portálech, dokonce i letáky. Telefon zvonil jen občas a většinou to byli kandidáti, kteří vůbec neodpovídali profilům, co jsem hledal. K čemu je mi mít padesát operátorů výroby, když klient potřebuje zámečníky a elektrikáře?
Jednou v pátek večer mi volá Michal, bývalý kolega z korporátu, teď markeťák: "Ty vole, pořád nechápu, proč cílíš na celou republiku, když nabíráš lidi hlavně v Olomouci a okolí. To je jako házet sítě na celý oceán, když lovíš v rybníce."
Znělo to jednoduše, ale nikdy mě to nenapadlo. Moje inzeráty s "prací v Olomouci" viděli i lidi z Ostravy nebo Prahy, kteří nikdy stěhovat se nebudou. Plýtval jsem penězi na oslovení lidí, kteří by stejně nikdy nenastoupili.
První pokusy s regionálními PPC reklamami
Michal mi doporučil agenturu SEOconsult.cz, prý mají zkušenosti s regionálními kampaněmi. Upřímně, nechtělo se mi do toho. Už jsem nacpal tolik peněz do marketingu, který nefungoval. Ale tohle byla nová cesta, tak jsem jim zavolal.
První věc, která mě překvapila - udělali mi bezplatný audit všech mých dosavadních aktivit. Výsledek? Nevyužíval jsem vůbec žádné geografické cílení. Moje inzeráty zobrazovali všem, kdo hledal práci, bez ohledu na to, jestli vůbec měli šanci na tu pozici nastoupit. A ještě hůř - klíčová slova byla tak obecná, že jsem platil za prokliky lidí, kteří hledali úplně jiné pozice.
Za tři dny jsme změnili kompletně strategii:
- Veškerý rozpočet jsme soustředili jen na Olomouc a okolí (30 km okruh)
- Místo obecných frází jako "najít práci" nebo "volná pozice" jsme cílili na konkrétní pozice a lokace ("elektrikář práce Olomouc", "skladník Litovel", "obsluha CNC Prostějov")
- Vytvořili jsme speciální landing pages pro jednotlivé typy pozic, ne jen generickou stránku s kontaktním formulářem
Ten první týden byla změna minimální. Druhý týden začal telefon vyzvánět. Třetí týden jsem nestíhal odpovídat na všechny zprávy. Najednou jsem měl kandidáty, kteří přesně odpovídali tomu, co jsem hledal, a hlavně - byli z regionu, kde jsem je potřeboval!
Výsledky, které mě šokovaly (v dobrém)
O číslech nemluvím rád, ale tohle stojí za to:
- Cena za získání jednoho kvalitního kandidáta klesla z průměrných 2 800 Kč na 620 Kč
- Počet životopisů, které odpovídaly hledaným pozicím, se zvýšil z 15 % na neuvěřitelných 68 %
- Úspěšnost umístění kandidátů (kolik jich reálně nastoupilo) stoupla ze 40 % na 82 %
Ale co mě překvapilo nejvíc? Firmy začaly volat samy! Najednou mě kontaktovali personalisté, že slyšeli o mých schopnostech najít kvalitní kandidáty v Olomouci a jestli bych jim nepomohl. Pamatuju si, jak jsem zíral na telefon, když mi volal HR manažer firmy, kterou jsem měsíce neúspěšně bombardoval nabídkami spolupráce.
Za tři měsíce jsem vyšplhal z červených čísel. Za šest měsíců jsem nabral první posilu. A po devíti měsících... to už mě napadlo, jestli by to nešlo rozjet i jinde.
Jak jsem expandoval do Českých Budějovic (a co jsem podělal)
České Budějovice jsem si vybral z jednoduchého důvodu - mám tam rodinu a znal jsem trochu místní prostředí. Plus, zdálo se mi, že tam není taková konkurence v náborovém byznysu jako v jiných městech.
Velká chyba, kterou jsem udělal? Myslel jsem, že můžu prostě zkopírovat stejnou strategii, která fungovala v Olomouci. Spustil jsem České Budějovice PPC reklama v podstatě jako kopii olomouckých kampaní, jen s upravenou lokalitou.
První měsíc byl katastrofa. Telefon nezvonil, žádné maily, žádné životopisy. Prokliky byly, ale konverze nulové. SEOconsult.cz naštěstí monitorovali výsledky a rychle jsme svolali krizovou poradu.
Ukázalo se, že v Budějovicích lidi hledají práci úplně jinak:
- Častěji používají Seznam než Google (v Olomouci to bylo naopak)
- Místo konkrétních pozic hledají spíš podle firem ("práce Budvar", "zaměstnání Bosch")
- Mnohem víc reagují na inzeráty, které zdůrazňují stabilitu a benefity než na ty, které zdůrazňují výdělek (což v Olomouci fungovalo skvěle)
Kompletně jsme předělali strategii:
- Přesunuli 60 % rozpočtu ze Google Ads do Skliku
- Změnili texty reklam, aby odrážely místní preference
- Přidali jsme sekci "Proč pracovat přes nás" s důrazem na dlouhodobou spolupráci a jistotu
A karta se obrátila. Během dvou týdnů začali první kandidáti volat. Do měsíce jsem měl první umístění. A dnes, po sedmi měsících, generuje pobočka v Českých Budějovicích skoro stejný obrat jako ta v Olomouci.
Co jsem se naučil o regionálních rozdílech (a proč je to tak důležité)
Netušil jsem, jak moc se liší způsob, jakým lidi v různých regionech hledají práci. A nejde jen o platformy, které používají, ale i o způsob komunikace, očekávání a hodnoty. Tady jsou největší rozdíly, které jsem zaznamenal:
Olomouc a okolí:
- Lidé jsou přímočařejší a pragmatičtější. V reklamě funguje zdůraznit peníze, benefity, konkrétní pozici
- Většina lidí používá Google, ale nezanedbatelná část i Seznam
- Ochota dojíždět je vyšší - i 40 km není problém, pokud je dobrá dopravní dostupnost
- Mnohem víc fungují ranní a večerní hodiny pro zobrazování reklam (6-8 ráno, 19-22 večer) - lidi hledají práci před směnou a po ní
České Budějovice a okolí:
- Kandidáti preferují stabilitu a dlouhodobou perspektivu nad okamžitými benefity
- Seznam.cz je silnější než Google, zejména u starší generace
- Ochota dojíždět je nižší - přes 25 km už je problém
- Reklamy fungují nejlépe během pracovní doby (10-14 hodin) - lidi často hledají práci v současném zaměstnání
Díky těmto poznatkům jsem mohl precisně nastavit nejen cílení, ale i načasování reklam, texty a celkovou komunikaci. A výsledky to jasně prokázaly - když mluvíte jazykem regionu, máte mnohem větší úspěch.
Moje reálná zkušenost se SEOconsult.cz (bez přikrášlování)
Vím, že to zatím zní jako pohádka. Ale nebyl to procházka růžovým sadem. Spolupráce s agenturou měla svoje mouchy, takže trochu reálného pohledu:
Co fungovalo skvěle:
- Založení PPC účtu a spuštění kampaní během pěti pracovních dnů - když hořelo, opravdu zabrali a všechno rozjeli rychle
- Profesionální nastavení analytiky - konečně jsem viděl, odkud kandidáti přicházejí, jak se chovají na webu a co funguje
- Kredity do začátku - dostal jsem kredit 5 000 Kč na Google Ads, což mi pomohlo snížit počáteční investici
- Férové měsíční reporty - žádné mlžení, jasně ukázali, co funguje a co ne
Co mohlo být lepší:
- Občas jsem měl pocit, že komunikace vázne - někdy trvala odpověď na mail i dva dny
- První měsíc byl hodně o testování a výsledky se dostavily až později - musel jsem být trpělivý (a to já moc nejsem)
- Začátek v Českých Budějovicích byl rozpačitý a korekce strategie mohla přijít dřív
Celkově ale převažují pozitiva. Hlavní je, že jsem měl neustálý přístup ke všem datům a mohl sledovat, jak kampaně fungují. A výsledky mluví za vše - z krize k prosperujícímu byznysu během necelého roku.
Co mi regionální PPC kampaně konkrétně přinesly
Zkusím to shrnout v číslech:
- Nárůst počtu kvalitních kandidátů o 230 % při prakticky stejných nákladech na marketing
- Zvýšení úspěšnosti umístění kandidátů na pozice o 105 % - což znamená víc spokojených klientů a víc provizí
- Snížení nákladů na získání jednoho kandidáta o 78 %
- Expanze do nového regionu a otevření druhé pobočky
- Zvýšení měsíčního obratu o 340 % oproti nejhoršímu období
Ale jsou tu i věci, které se těžko vyčíslují:
- Mnohem míň stresu a bezesných nocí - když víte, že systém funguje, spí se lépe
- Více času na skutečnou práci s kandidáty a klienty místo zoufalého shánění kontaktů
- Pocit kontroly nad byznysem - vím, kolik musím investovat, abych získal potřebný počet kandidátů
- Možnost plánovat do budoucna a přemýšlet o dalším růstu, ne jen o přežití
Co byste měli vědět, než se do toho pustíte
Kdybych mohl vrátit čas a poradit sám sobě, řekl bych tohle:
1. Buďte realističtí ohledně časového horizontu
Výsledky nepřijdou přes noc. První měsíc je hlavně o sběru dat a testování. Opravdové ovoce začnete sklízet až druhý nebo třetí měsíc. Připravte se na to psychicky i finančně.
2. Nevynechávejte Sklik
Velká chyba, kterou jsem udělal v začátcích - ignoroval jsem Seznam.cz a soustředil se jen na Google. V regionech je Seznam stále velmi silný, zejména u starší generace, která paradoxně často hledá nové zaměstnance nebo práci.
3. Připravte si web na příliv návštěvníků
Nestačí jen přivést lidi na váš web - musíte je tam i "konvertovat". Vytvořte speciální vstupní stránky pro různé typy pozic nebo regionů. Zjednodušte kontaktní formuláře a odstraňte všechny bariéry, které by mohly odradit kandidáty od kontaktu.
4. Najděte někoho, kdo rozumí regionům
Ne každý marketér či agentura má zkušenosti s regionálním cílením. Ptejte se na reference, na konkrétní případové studie z menších měst a regionů. V mém případě se spolupráce se SEOconsult.cz vyplatila, protože měli zkušenosti s kampaněmi mimo velká města.
5. Sledujte nejen prokliky, ale i konverze
Tohle je naprosto klíčové. Nezajímá vás, kolik lidí přišlo na váš web, ale kolik z nich vám poslalo životopis nebo zavolalo. Trvejte na pořádném nastavení analytiky a sledování konverzí, ať přesně víte, která klíčová slova a kampaně přinášejí reálné výsledky.
Jak to celé probíhá krok za krokem
Pro ty, kdo by chtěli jít podobnou cestou, tady je stručný popis, jak to celé probíhalo:
1. Úvodní analýza a audit
SEOconsult.cz provedl bezplatný audit mých dosavadních marketingových aktivit. Zjistili jsme, co funguje a co ne, a společně stanovili cíle.
2. Nastavení reklamních účtů a analytiky
Založili mi kompletně nové účty v Google Ads a Skliku. Na webu nastavili Google Analytics tak, abych mohl sledovat nejen návštěvy, ale i konkrétní akce (odeslání formuláře, kliknutí na telefon atd.).
3. Analýza klíčových slov a konkurence
Provedli důkladný průzkum, jaká slova lidé v daných regionech používají, když hledají práci. Zjistili, kdo jsou moji hlavní konkurenti a jak se od nich odlišit.
4. Příprava kampaní a reklam
Na základě analýzy připravili jednotlivé kampaně zaměřené na různé typy pozic a regiony. Vytvořili texty reklam, které zdůrazňovaly lokální výhody a odpovídaly tomu, co kandidáti v daném regionu hledají.
5. Spuštění a optimalizace
Kampaně spustili do pěti pracovních dnů. Od začátku pečlivě sledovali výsledky a průběžně optimalizovali - upravovali texty, měnili cílení, přesouvali rozpočet tam, kde to fungovalo nejlépe.
6. Pravidelné reporty a konzultace
Každý měsíc jsem dostával přehledný report s výsledky a doporučeními. Plus jsme měli pravidelné konzultace, kde jsme probírali výsledky a plánovali další kroky.
Na závěr: Stálo to za to?
Když se ohlédnu zpět, vidím, jak blízko jsem byl k tomu, abych to vzdal. Ještě jeden špatný měsíc a asi bych zavřel krám a šel zpátky do korporátu. Investice do regionálních PPC kampaní byla z nouze ctnost, poslední pokus.
A změnila mi život. Dnes mám prosperující byznys, dva fungující týmy v Olomouci a Českých Budějovicích, a místo přemýšlení o konci plánuju expanzi do dalších regionů.
Jestli z tohoto článku stojí za to si něco odnést, tak tohle:
1. V regionech je obrovská příležitost, kterou velké firmy často přehlížejí
2. Každý region má svá specifika a dynamiku - co funguje v jednom městě, nemusí fungovat jinde
3. S omezeným rozpočtem můžete dosáhnout skvělých výsledků, když ho investujete chytře a cíleně
Pokud váš byznys závisí na lokálních zákaznících nebo kandidátech, vážně zvažte regionální PPC kampaně. A nebojte se požádat o pomoc odborníky. V mém případě se spolupráce se SEOconsult.cz mnohonásobně vrátila v podobě nových kandidátů, spokojených klientů a rostoucího byznysu.
A nejlepší na tom? Konečně zase spím v noci klidně. A to se nedá vyčíslit žádným ROI.
Publikováno: 10. 05. 2025
Kategorie: Osobní růst