Máte e-shop či web přizpůsoben pro mobily? Pokud ne, přijdete o zákazníky z mobilních zařízení

V dubnu mění Google svůj algoritmus, podle kterého ve výsledcích vyhledávání upřednostní weby a e-shopy, které jsou přizpůsobeny pro mobilní zařízení. Naopak, weby nepřizpůsobené mobilním zařízením, bude penalizovat. Jak si ověřit váš web? Co udělat, když web není přizpůsoben pro mobily a tablety? Google zanedlouho spustí nový algoritmus, díky kterému budou ve výsledcích mobilního vyhledávání upřednostněny weby, které podporují mobilní zařízení. To znamená, že pokud máte e-shop nebo web přizpůsoben mobilním zařízením (smartphonem či tabletem), pak bude ve výsledcích vyhledávání posunut výše. A naopak, pokud váš e-shop či web není přizpůsobenými mobilním zařízením, ve výsledcích vyhledávání klesne níže. Týkat se to bude vyhledávání, jehož výsledky se zobrazují na mobilech či tabletech. Jinými slovy, Google bude ve výsledcích vyhledávání penalizovat ty weby, které nejsou přizpůsobeny pro mobilní zařízení. Google nasadí tento nový algoritmus 21. dubna 2015. V praxi to znamená, že pokud nemáte web vhodný pro mobilní zařízení, klesne vám počet návštěvníků (a tím pádem potenciálních zákazníků) z mobilních zařízení. Google už déle při hledání z mobilů a tabletů ukazuje při výsledcích, zda jsou optimalizované pro mobilní zařízení: No po novém Google takovéto weby ve výsledcích vyhledávání i upřednostní a ostatní weby naopak znevýhodní. Čim více návštěvníků přichází na váš web z mobilních zařízení, tím více se vás nová změna Google algoritmu dotkne. Například náš web uspesne-podnikanie.sk si přes 20% všech návštěvníků prohlíží přes mobil nebo tablet. Na vašem webu to může být méně, ale i více. Například v USA je až 50% všech návštěv internetových stránek z mobilních zařízení a až 23% z objednávek v e-shopech udělají zákazníci přes mobilní zařízení. Čísla pro Slovensko neznáme, zřejmě budou o něco nižší, ale v každém případě jedná o velkou část byznysu, kterou byste si neměli nechat ujít. Kolik vašich návštěvníků přichází z mobilních zařízení? Podíl návštěvníků vašeho webu či e-shopu, používajících mobilní zařízení, si můžete prohlédnout ve statistikách návštěvnosti vašeho webu, například v Google Analytics: Podíl vašich návštěvníků přicházejících z mobilních zařízení je důležité znát - přesně o těchto potenciálních zákazníků totiž můžete přijít, pokud nebudete mít po 21. dubnu přizpůsoben web pro mobilní zařízení. Je můj web nebo e-shop přizpůsoben pro mobilní zařízení? Zjistíte to velmi jednoduše pomocí nástroje, který připravil Google. Najdete ho na adrese www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/. Zadáte adresu vašeho webu či e-shopu a počkáte cca půl minuty. Google vám zároveň předloží důvody, pro které váš web nevyhovuje zobrazení na mobilních zařízeních. Zároveň vám v pravé části zobrazí tipy pro přizpůsobení webu pro mobilní zařízení (ty jsou zatím dostupné pouze v angličtině). Poznámka: tento nástroj funguje pro každou stránku jednotlivě, tedy netestuje celý web, ale jen konkrétní podstránku, kterou jste zadali. Pokud používáte bezplatný nástroj pro tvůrce stránek od Google - Nástroje správce webu, pak si můžete prohlédnout i kolik podstránek vašeho webu není přizpůsobených pro mobil, které to konkrétně jsou a jaké chyby se z hlediska zobrazování na mobilech na nich vyskytují. Co s tím? Pokud váš web není přizpůsoben pro mobilní zařízení, čeká vás redizajn stránek nebo vytvoření speciální mobilní verze. 1. Responzívny design Pokud se rozhodnete pro nový design vašeho e-shopu nebo wesbstránok, můžete navrhnout tzv. responzívny design stránek. Responzívny design webu znamená, že se automaticky přizpůsobuje všem možným zařízením podle velikosti obrazovky. Pokud si náš web podíváte na mobilu nebo tabletu, zobrazí se v různých verzích v závislosti na šířce obrazovky - pokud je na obrazovce dostatek místa, zobrazí celé menu, i levý i pravý sloupec, pokud je obrazovka užší zobrazí pouze menu nebo jen levý sloupec a pokud si stránku podíváte z malé obrazovky mobilu, pak se menu úplně schová. Díky responzívnemu designu se zobrazení automaticky přizpůsobuje zařízení, na kterém si web prohlížíte. Pokud si necháte navrhnout design webu, který bude responzívny, očekávejte, že to nebude levné. Za responzívny web si tvůrci webů účtují poměrně vysoké příplatky. Jednodušší situaci máte v případě, pokud používáte nějaké běžné publikační nebo e-shopové řešení (WordPress, Prestashop apod.), Kde si můžete stáhnout nebo zakoupit některou z mnoha dostupných responzívnych šablon. 2. Vytvoření alternativní mobilní verze webu Druhou možností jak udělat váš web přizpůsoben pro mobilní zařízení, je vytvoření extra verze pro mobilní zařízení. Váš web bude vědět identifikovat zařízení, ze kterého návštěvník přichází a podle toho mu zobrazí verzi stránek. Pokud zákazník bude váš web prohlížet z notebooku či stolního počítače, zobrazí se mu nezměněna podoba stránek, ale pokud si bude váš web prohlížet z mobilu či tabletu, zobrazí se mu upravená verze. V této druhé verzi bude design upraven pro mobilní zařízení - písmo bude větší, odkazy budou od sebe více vzdálené, text a grafické prvky budou dát plynule zvětšovat, budou vynechány prvky, které nelze zobrazit na mobilu atd. Opět, jednodušší je to v případě, že provozujete web na některém známém publikačním řešení typu WordPress, kde si můžete stáhnout (placené i neplacené) pluginy, které to celé udělají za vás. Jednejte co nejdříve, abyste nepřišli o zákazníky Pokud jste dosud neřešily přístupnost vašich stránek či e-shopu pro mobilní zařízení, je nejvyšší čas začít se tomu věnovat. V opačném případě přijdete o zisk a zákazníky vám probere konkurence, která bude mít webstránky \"přátelské pro mobily\". Mimochodem, věděli jste, že:
  • více než 50% mobilních uživatelů se při koupi rozhoduje na základě vyhledávání v mobilu,
  • 78% vyhledávání na mobilu vede nakonec k nákupu,
  • tři čtvrtiny nákupů, které přišly z mobilního vyhledávání, udělali zákazníci ještě ve stejný den a většina z nich tak udělala během pár následujících hodin?

Publikováno: 13. 11. 2017

Kategorie: Nezařazené

Autor: Denisa Vodenková