Velkoobchod a maloobchod - v čem je rozdíl?
Jaký je rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem? Jaký obchod je velkosklad? Co je velkoobchodní a maloobchodní cena? Přečtěte si vysvětlení. Když začnete podnikat, zejména při prodeji a koupi zboží narazíte brzy na termín "velkoobchod" a "maloobchod". Začínající podnikatel, který se s těmito termíny setkal poprvé, může mít trochu zmatek. V tomto článku si řekneme, jaký je rozdíl mezi velkoobchodem a maloobchodem, resp. velkoobchodní a maloobchodní cenou.
Co je velkoobchod?
Velkoobchodní firma nakupuje zboží (převážně) od výrobců a prodává je dalším firmám. Pokud budete podnikat jako velkoobchodní firma, pak od výrobců nakoupíte zboží a ten budete prodávat jiným firmám. Vašimi zákazníky jsou jiné firmy, které pak zboží prodávají konečným spotřebitelům. Zboží může prodávat dále v nezměněné podobě (nakoupíte například kávovary), nebo zboží můžete dodat nějakou přidanou hodnotu. Například pokud kupujete kávu ve velkém, pak ji balíte do menších balíčků a prodáváte dalším firmám.
Co je maloobchod
Maloobchodní firma nakupuje zboží od velkoobchodníků a od velkoobchodu se odlišuje tím, že toto zboží dále prodává konečným zákazníkům, tedy běžným spotřebitelům. Samozřejmě, toto rozdělení není v dnešní době zcela striktní, protože mnoho velkoobchodních firem prodává zboží i konečným spotřebitelům. A na druhé straně mnohé maloobchodní firmy nakupující zboží ve velkoobchodu, ho dále prodávají i firmám.
Typickým příkladem může být například distributor produktů v České republice, řekněme dětských kočárků, který je dováží přímo od zahraničního výrobce. V ČR funguje jako velkoobchodník a dodává kočárky do prodejen po celém Slovensku. Zároveň má prodejce i svůj internetový obchod, kde kočárky prodává konečným spotřebitelům za maloobchodní ceny.
Rozdělení na maloobchod a velkoobchod je spíše takové orientační, například při zakládání živnosti se rozhodujete, zda budete realizovat nákup a prodej v rámci maloobchodu nebo velkoobchodu. A to podle toho, kdo budou vaši převažující zákazníci.
Co je maloobchodní a velkoobchodní cena?
Velkoobchodní a maloobchodní cena s výrazy "velkoobchodní cena" a "maloobchodní cena" je to analogické k velkoobchodu a maloobchodu. Velkoobchod prodává zboží maloobchodníkům za velkoobchodní ceny. Maloobchodníci prodávají zboží konečným spotřebitelům za maloobchodní ceny. Pokud budete chtít provozovat internetový obchod s elektronikou, budete ve velkoobchodě, například ve velkoskladu nebo přímo u výrobce, nakupovat za velkoobchodní ceny. Zboží pak budete v internetovém obchodě prodávat za maloobchodní ceny. Tedy pokud jste maloobchodník, nakupujte za velkoobchodní ceny a prodáváte za maloobchodní ceny.
Většinou platí, že čím více nakoupíte ve velkoobchodu, tím lépe (t.z. níže) velkoobchodní ceny vám velkoobchod nabídne. Maloobchodní ceně se říká také "koncová cena", protože určuje cenu, za kterou se zboží prodává konečnému zákazníkovi (též koncovému zákazníkovi). Koncový zda konečný je proto, že tento zákazník již zboží nebude dále prodávat. Mimochodem, koncový zákazník může být nejen soukromá osoba, ale i firma (pokud kupuje zboží pro své firemní účely a nikoli na další prodej).
Maloobchodní ceny si můžete určovat sami - samozřejmě nemůžete mít maloobchodní cenu nižší než velkoobchodní (pokud se nejedná o nějaký výprodej skladových zásob apod.). Maloobchodní cena musí být stanovena tak, aby vám pokryla všechny náklady, které vám s prodejem zboží vzniknou, včetně režijních nákladů, a musíte si nechat i prostor pro zisk. V některých případech se můžete setkat s tím, že maloobchodní cenu vám pevně určí velkoobchod (distributor, dovozce či velkosklad). To bývá v případech, kdy se velkoobchod snaží zajistit, aby například slovenský zákazník koupil produkt za stejnou cenu u kteréhokoliv prodejce v České republice. Rozdíl mezi maloobchodní cenou a velkoobchodní cenou představuje váš hrubý zisk. Hrubý proto, že z rozdílu musíte odečíst všechny náklady na prodej produktu plus režii, t.z. za dovoz a převoz zboží, náklady na mzdy pracovníků, který se převozem a prodejem zabývali, plus běžné režijní výdaje, tj pronájem prostor, telefon a všechny další výdaje, které běžně máte.
Co je maloobchodní síť?
Maloobchodní síť je systém fyzických prodejen, internetových obchodů a dalších kanálů, které maloobchodník používá k prodeji výrobků a služeb svým zákazníkům. Maloobchodní sítě mohou zahrnovat kombinaci kamenných prodejen, internetových obchodů, mobilních prodejen, pop-up prodejen a dalších kanálů. Maloobchodní sítě mohou také zahrnovat prodejce třetích stran, jako jsou distributoři, velkoobchodníci a služby realizace.
Co je maloobchodní jednotka?
Malé obchody se zbožím denní spotřeby jsou obvykle otevřené po dlouhou dobu, například 7 dní v týdnu a 24 hodin denně. Obchodní domy jsou obchody, kde můžete najít širokou škálu produktů, jako například oblečení, potraviny, elektroniku a další, pod jednou střechou.
Co musí mít prodejna?
Živnostenský zákon nám ukládá povinnost zřetelně uvádět určité informace o naší firmě, a to jak v interiéru, tak v exteriéru. Jedná se o název firmy nebo jméno majitele, identifikační číslo majitele, jeho IČO, jméno osoby odpovědné za provozovnu a druh činnosti.
Publikováno: 25. 12. 2017 / Aktualizováno: 14. 02. 2023
Kategorie: Praktické rady