Nezařazené

Co je franchising? Jak podnikat s menším rizikem

Jaké jsou výhody a nevýhody franchisingového podnikání na Slovensku. Jak funguje franchising, kolik to stojí a jaké koncepty franchisingu jsou dostupné na Slovensku. Franchising je systém podnikání, ve kterém si jako franchisant koupíte licenci, know-how, produkty a služby od jiného podnikatele (franchisor). Slovo franchising se čte jako frenjčazing. Díky tomuto systému začnete podnikat se službou […]

Jaké jsou výhody a nevýhody franchisingového podnikání na Slovensku. Jak funguje franchising, kolik to stojí a jaké koncepty franchisingu jsou dostupné na Slovensku.

Franchising je systém podnikání, ve kterém si jako franchisant koupíte licenci, know-how, produkty a služby od jiného podnikatele (franchisor).

Slovo franchising se čte jako frenjčazing.

Díky tomuto systému začnete podnikat se službou nebo produktem, který je již na trhu dobře zavedený a má úspěch. Nemusíte vymýšlet produkt ani jeho rozjetí na trhu, protože to za vás už udělal franchisor.

Pozor: termín franchising bývá na Slovensku někdy označován slovem franšíza, ale toto počeštění je nesprávné, protože slovo franšíza znamená něco jiného (franšíza je termín z pojišťovnictví a z cel). Franchising ≠ franšíza.

Jak funguje franchising

Pokud se rozhodnete podnikat prostřednictvím franchisingu, zaplatíte za licenci, za know-how a za další služby či produkty, které vám franchisor poskytne. Výše těchto všech poplatků závisí dále i od služeb, které vám k tomu franchisor dodá. Může to být reklama, pomoc při výběru lokality, školení, vybudování prodejny apod.

Dostanete franchisingový manuál s postupy a instrukcemi, který vám přesně řekne co a jak dělat, abyste úspěšně prodávali.

Vy jako franchisant budete pak provozovat svou vlastní provoz, která bude ve vašem vlastnictví. Podnikat budete pod značkou franchisora, ale na vlastní náklady a riziko.

Koncept franchisingu je založen na spolupráci franchisora ​​a franchisanta, ze které pro obě strany z dlouhodobého hlediska převažují výhody nad nevýhodami.

Výhody franchisingu

Největší výhodou je, že si vlastně kupujete už dobře rozjetý systém podnikání, v podstatě dostanete “řešení na klíč”. S tím souvisí i mnohem nižší riziko podnikání, protože budete podnikat se systémem, který je v praxi ověřen.

Od franchisora ​​dostanete všechny potřebné informace, školení, podporu prodeje, reklamu atd.

Vy zase zaplatíte franchisorovi jednorázový poplatek (tedy cenu licence), ale také v pravidelných intervalech podíl ze zisku (buď fixní procenta nebo fixní výšku), případně poplatek za reklamu či jiné služby.

Statistiky říkají, že podnikání s franchising je mnohem méně náchylné k nezdaru než vlastní podnikání. Pravděpodobnost, že zkrachujete, je ve franchisingu až 6 násobně nižší než podnikání s vlastním byznysem.

Franchising je vhodný i pro ty, co s podnikáním nemají mnoho zkušeností. Získáte totiž komplet řešení, nemusíte vymýšlet službu nebo jeho produkt, marketing, management apod.

Nemusíte se starat o budování značky, protože to řeší franchisor.

Koncept prodeje, kterou jako franchisant získáte, je na trhu několikrát ověřený a funguje.

Jako franchisant máte jistější a hlavně rychlejší vstup na trhu než v případě rozjíždění vlastního podnikání.

Jaký franchisingový byznys si vybrat?

Franšízové podnikání je velmi rozmanité. Na trhu jsou franchisingové řetězce opravdu z různých oblastí – maloobchodní prodejny (s oblečením, kosmetikou, nábytkem), hotely a restaurace, mateřské školy, opravářské služby, poradenské služby, čistící a úklidové služby, pronájem automobilů, kosmetická péče, realitní kanceláře a pod.

Mezi nejznámější systémy franchisingu na Slovensku patří například McDonald ‘, KFC, Fornetti, Pneubox, Pizza Mizza, Subway, Adidas prodejny, Mango, Alpine Pro, Pizza Hut, Bepon, Bushman, Update, Yves Rocher ale i CBA, Carrefour, Exisport, Fresh, O2 a Orange prodejny, Terno, Teta drogerie.

Například McDonald ‘provozuje většinu svých restaurací na Slovensku právě formou franchisingu. Více o systému franchisingu podle McDonald ‘se můžete dozvědět z jejich brožury (pdf).

Každá franšízových síť má vypracovanou nabídkovou brožuru. V ní bývá popsána nabídka výrobků a / nebo služeb, výška vstupních poplatků, závazky franchisantů, používání obchodních značek a ochranných známek či patentů, cíle zisku, další možnosti rozvíjení franchisingu a podmínky ukončení smlouvy.

Kolik sto stojí

Licence – vstupní poplatek – se pohybují v různých výškách, od několika stovek EUR až po několik stovek tisíc EUR.

Pravidelné poplatky, které platíte franchisorovi měsíčně nebo čtvrtletně, se mohou pohybovat cca od 1% do 7%.

Pokud byste si chtěli otevřít například restauraci McDonald ‘, budete potřebovat více než 500 tisíc EUR.

Více informací o franchisingu se můžete dozvědět také na stránce SFA – České franchisingové Asociace, která je oficiálním centrem pro franchisingové podnikání na Slovensku. SFA poskytuje konzultace, přednášky, semináře či workshopy.