Nezařazené

11 tipů pro dobrý internetový obchod

Provozujete internetový obchod? Co by měl obsahovat dobrý e-shop? Jaké údaje byste měli uvádět v internetovém obchodě? Založit si internetový obchod je dnes otázkou jednoho víkendu. Stačí si zaregistrovat vlastní doménu, nahodit některé z placených nebo zdarma řešení a můžete začít prodávat zboží – třeba erotické pomůcky jako zde nebo cokoliv jiného. Dobrý internetový obchod […]

Provozujete internetový obchod? Co by měl obsahovat dobrý e-shop? Jaké údaje byste měli uvádět v internetovém obchodě?

Založit si internetový obchod je dnes otázkou jednoho víkendu. Stačí si zaregistrovat vlastní doménu, nahodit některé z placených nebo zdarma řešení a můžete začít prodávat zboží – třeba erotické pomůcky jako zde nebo cokoliv jiného. Dobrý internetový obchod by měl splňovat několik podmínek. V následujícím článku si představíme 11 tipů, které by vašemu internetovému obchodu neměly chybět.

1. Informace o produktu

Uvádějte co nejvíce informací o produktu. Co nejpodrobněji popište jeho vlastnosti, použití a výhody. Dejte zákazníkovi co nejvíce informací, aby se uměl správně rozhodnout. Zákazník se může rozhodnout pro koupi ve vašem internetovém obchodě i proto, že právě váš e-shop mu poskytl nejpodrobnější informace. Pokud je to možné, přidejte i video, ve kterém zákazníci uvidí produkt v akci nebo jak se instaluje, případně dobrou video recenzi.

2. Produktové fotografie

Ke každému produktu uveďte jeho fotografii. Neprodávejte produkty bez jejich fotografií. Zákazník musí vidět, jak produkt vypadá.

Uverejňujte kvalitní fotografie, které získáte od výrobce nebo distributora. Vyhněte se nekvalitním fotografiím. Fotografie prodávají – pokud nemáte k dispozici žádnou fotku, bude muset stačit i vlastní fotografie.

K produktu umístěte několik fotografií – pokud možno i takové, které znázorňují jak se produkt používá. Fotografie by měly dát zvětšit, aby si zákazník mohl prohlédnout co nejvíce detailů.

3. Parametry produktů

K produktům uvádějte i souhrn parametrů produktů, např. výška, šířka, hmotnost, barva atd. Zákazník se tak lépe a rychleji zorientuje a může si jednodušší porovnat produkty.

4. Doporučení

Máte dobré reference od zákazníků? Byly zákazníci s vašimi produkty spokojeni? Byly zákazníci spokojeni s vybavením objednávky? Zveřejněte tyto pozitivní zkušenosti ve vašem e-shopu. Pozitivní reference vyvolávají v zákazníkovi důvěru.

5. Možnost tisku

Mnohdy si zákazníci chtějí informace o produktu vytisknout a rozhodnout se pro koupi později. Mnohé internetové obchody na tuto možnost nemyslí a není možné pohodlně vytisknout stránku s informacemi o produktu (vytiskne se spolu s ovládacími prvky a samotný text se nevejde na stránku). Upravte váš internetový obchod tak, aby se stránka o produktu dala jednoduše vytisknout tak, by obsahovala pouze informace o produktu bez zbytečného balastu.

6. Kontaktní informace

Nezapomeňte na stránce uvést kontaktní informace. Ty musí obsahovat nejen právní údaje (viz článek Co musí obsahovat firemní webstránka), ale měli byste tam uvést také místo, kde vás zákazníci najdou osobně, kde mohou reklamovat zboží, kam se mohou obrátit v případě dotazů. Pokud takové místo nemáte (pokud podnikáte z domu), tak uveďte na stránce, že produkty se dají objednat jen přes internet.

Kontaktní informace – infolinku nebo email, kde mohou zákazníci získat další informace o produktech a svých objednávkách, uvádějte na všech stránkách internetového obchodu, nejen na podstránce s kontakty.

7. Obchodní podmínky

V internetovém obchodě vždy uveďte obchodní podmínky. Tyto obchodní podmínky by si měl přečíst každý zákazník, takže nejlepší je, pokud se v procesu objednávky zobrazí zákazníkovi zaškrtávací volba, kterou označí, že si obchodní podmínky přečetl (avšak nesmíte od zákazníka vyžadovat jejich souhlas). V obchodních podmínkách nesmíte zapomenout na reklamační řád či záruční dobu, a také byste měli zákazníky informovat io cookies. Přečtěte si, co musí obsahovat obchodní podmínky v e-shopu.

8. Registrace zákazníka

Při registraci nového zákazníka od něj vyžadujte pouze minimální údaje, tj jméno, adresu dodání zboží, fakturační adresu (pokud je jiná od dodací), e-mail a telefonní číslo. Nenuťte zákazníka vypisovat zbytečné položky. Telefonní kontakt je důležitý – někdy se může stát, že e-mailová adresa zákazníka je nedostupná (schránka je plná, zrušena, zákazník udělal překlep) a potom je telefon jedinou možností jak kontaktovat zákazníka v případě doplňujících informací nebo změně objednávky.

Nezapomeňte na zákon o ochraně osobních údajů – ať váš systém upozorní zákazníka (například při registraci) na to, jak budete nakládat s jeho osobními údaji. Tuto informaci zahrňte i do obchodních podmínek.

9. Dodací a platební podmínky

Uveďte v obchodě dodací podmínky a cenu dopravy. To znamená, kdy může zákazník očekávat zboží doma, jakým způsobem odesíláte produkty, jaké formy dopravy nabízíte (kurýrem, poštou, osobní odběr apod.) A kolik stojí.

Rovněž uveďte platební podmínky – jak mohou zákazníci zaplatit za dodání zboží – na dobírku, platba v hotovosti při převzetí zboží, platební kartou online nebo kartou při osobním vyzvednutí apod.

Tyto informace by měly být dostupné v menu na každé stránce obchodu, nejen při potvrzení objednávky.

10. Dostupnost produktů

Uvádějte pravdivou informaci o dostupnosti produktů. Nepište, že produkt je u vás skladem připraven k odeslání, pokud to tak ve skutečnosti není. Nic tak neodradí zákazníka, který si objedná produkt “připraven k odeslání” a vzápětí po objednávce se dozví, že zboží bude ve skutečnosti k dispozici až o dva týdny. Neuvádějte, že zboží “je na skladě” a přitom je ve skutečnosti teprve skladem u dodavatele. Mimochodem, je to považováno za nekalou obchodní praktiku a Slovenská obchodní inspekce to trestá pokutami.

11. Možnost odstoupení od smlouvy

Další informací, kterou byste měli uvádět zákazníkovi v obchodních podmínkách, je možnost odstoupení od smlouvy – tedy zrušení objednávky a vrácení zboží. Zákazník internetového obchodu je totiž podle zákona oprávněn bez udání důvodu odstoupit od smlouvy do 14 dnů ode dne převzetí zboží. Jinými slovy, každý zákazník, který u vás nakoupí přes internetový obchod, vám zboží může vrátit, a to bez udání důvodu. To platí i když zákazník zaplatí předem, v hotovosti při převzetí zboží (od kurýra), při platbě na dobírku či kreditní kartou. Zákazník má nárok na vrácení zboží i když zboží rozbalí a vyzkouší.